Verslag Netwerkborrel Gemeente Delft


Locatie                 :              Theater de Veste - Delft

Datum                  :              03-03-2014 - Tijd: 18.00 - 21.30

Aanwezig            :

Thema                 :              Delen = Het Nieuwe Hebben

Motto                  :              Vinden & Verbinden

Notulen               :              Robert Schram

 


DELEN = HET NIEUWE HEBBEN

De wereld wordt steeds kleiner en we hebben meer toegang tot kennis en informatie dan ooit. Maar van bezit alleen worden we niet gelukkig. Door te delen kunnen we elkaar versterken. Delen = Het Nieuwe Hebben, ook in de Delftste Binnenstad. 

Change agent Kirsten van den Hul was de gastvrouw van de avond. 

Veranderen?
The Change Agent is gastvrouw, schrijft, adviseert en inspireert op Het Kruispunt van Cultuur, Diversiteit, communicatie en Verandering. Naast lezingen, groepswerk faciliteren en debate hosting, biedt de change agent op maat gemaakte workshops en participatieve verandertrajecten voor individuen en organisaties op basis van haar eigen methode "5 Steps to Change". 

Hoe werkt dit precies?

Stap 1: deelname
Een proces van verandering kan alleen succesvol zijn als alle belanghebbenden echt betrokken zijn bij het ​​proces.

Stap 2: informatie
Verandering begint vaak met het leren van nieuwe dingen. Om iets in iets anders te veranderen, moet je weten wat er precies dat "iets anders" impliceert.

Stap 3: inspiratie
Verandering zonder inspiratie is als patat zonder zout. Duurzame verandering komt van binnenuit, en inspiratie is de sleutel tot zowel hoofd en hart te openen.

Stap 4: (co-) creatie
Zodra de inspiratie veilig geland in zowel hart en hoofd, het is tijd om te gaan werken. Wat kunnen we doen met deze inspiratie en informatie? En wie kan ons helpen realiseren van deze ideeën en ambities?

Stap 5: transformatie
De uitvoering van de ideeën die het gevolg is van de vorige 4 stappen is wat ik noem transformatie.

'Zonder verandering geen vlinders!' is het motto van Kirsten van den Hul. http://www.thechangeagent.nl/


Op zich een prima benadering dus. Kirsten geeft een aantal voorbeelden waar we nu staan en naar toe gaan. 'We hebben nu een piramidestructuur (het alziende controlerende oog aan de top, burgers onderaan) en gaan naar een soort pannenkoek (platte) structuur waar de burgers meer zelfstandig zaken gaan bepalen door te delen. 'Een van de huidige grotere veranderingen is het gebruik van Social-media als netwerk.' stelt Kirsten. 'Het gaat erom hoeveel mensen je kent, en dat mensen jou kennen.'

RS: Persoonlijk zie ik het gebruik van Social-media ook wel als een changer maar belangrijker is dat vooral de wijze van communiceren hierdoor veel toegankelijker geworden. Qua efficiëntie en met het uitgangspunt 'wie kent wie' en 'ken zoveel mogelijk mensen' als de basis voor verandering heb ik nog wat moeite. Ik voel er meer voor dat de juiste mensen elkaar efficiënter kunnen vinden. De netwerkborrel is hiervoor een prima begin, maar het zou wellicht in de nabije toekomst nog iets verfijnder kunnen. Misschien een soort contact-filtering aan de voorkant. Aan de andere kant moeten mensen er ook een beetje moeite voor blijven doen. Dit kan mede door Social-media maar dan een stuk gerichter. Zo kun je via Facebook aan werkgroepen participeren waar 'gelijkgestemden' doelgerichte informatie met elkaar delen.   

Theater de Veste deelt iets met de TU-Delft

Dit jaar is cabaretière Paulien Cornelisse uitgeroepen tot Cultural Professor aan de TU Delft. Er worden verschillende bijeenkomsten georganiseerd en ook staat ze maar liefst twee keer in Theater de Veste met haar show 'Maar ondertussen'. Haar collega cabaretier, bij de TU Delft beter bekend als industrieel ontwerper dr.ir. Jasper van Kuijk, staat eveneens op het programma.

Het plan 'vitaal en gastvrij'

Delft heeft ambitie voor de binnenstad: vitaal, economisch gezond, huiskamer voor ondernemers, bewoners en bezoekers. Er liggen kansen en mogelijkheden om de economische waarde van de binnenstad te versterken. Kansen waarop een visie en strategie voor de binnenstad moeten aansluiten.

Dit betreft: 

Kenniseconomie | Delft heeft als kennisstad met een Technische Universiteit een goede uitgangspositie. Delft transformeert tot een echte kenniseconomie, getuige onder meer de ontwikkeling van TIC Delft met een investeringspotentieel van meer dan een miljard euro. Delft neemt duidelijk positie in als het technologisch kenniscentrum van de Zuidvleugel. Goed binnenstadsbeleid is een noodzakelijke voorwaarde voor de Delftse kenniseconomie. Binnensteden worden meer dan ooit gewaardeerd door hoogopgeleiden, kenniswerkers, de creatieve sector, jonge kosmopolitische mensen. En juist deze groep wil Delft meer binden en boeien als arbeidspotentieel voor bedrijven. Een binnenstad die goed functioneert is belangrijk voor het aantrekken van werkgelegenheid.

Spoorzone | De ontwikkeling van de Spoorzone is een kans om de binnenstad functioneel en ruimtelijk te laten groeien. Om de nieuwe Spoorzone aantrekkelijk te maken voor nieuwe bewoners moet Delft een perfecte binnenstad aan kunnen bieden. Het noordelijk deel van Spoorzone biedt een uitbreidingskans voor de binnenstad.

 

Vervolgens vond er een tafelgesprek plaats

Hieraan namen o.a. deel: 

Milene Junius                   Wethouder Delft

Wytze Patijn                     Stadsbouwmeester

Kor van Velzen                 Stadsschilder d.m.v. muziek

Rob van Pelt                     Penningmeester bij Ondernemersfonds Delft

Het tafelgesprek ging vnl. over de taken die bij Gemeenten worden neergelegd nu het rijk deze ivm bezuinigingen afstoot en hoe daar mee om te gaan. Milene Junius gaf aan 'Creatief' dus: delen door verbinding en op deze manier faciliteren is een goede optie. Er is een site 'zorg voor elkaar', hier worden reeds vraag en diensten gekoppeld. (zie http://zorgvoorelkaar.com/delft). Rob van Pelt gaf aan dat vooral het delen van informatie voor hem een struikelblok en lastig was, toch wel opmerkelijk in dit informatietijdperk. Er kwam niet aan de orde waarom precies. Een aantal ondernemers in Delft hebben ook een eigen fonds opgericht (vanuit eigen bijdrage OZB) waarmee plannen worden uitgewerkt. Een soort samenwerkingsverband tegen contributie waar alle betrokkenen de vruchten van plukken. Kor van Velzen legde uit dat hij met zijn muziekband 'HUGO' de ambachtelijke sfeer en oude glorie in Delft dmv  'kleuren' in muziek weer terug wil brengen. Voor hem zijn de moderne bouwwerken (vooral uit de jaren '70) een doorn in het oog.  Wytze Patijn toonde nogmaals de kleurenwaaier van Delft welke bewoners kunnen gebruiken om de originele Delftse kleuren toe te passen op gevels ed. Hij stelde vast dat dit een richtlijn is: indien mensen hier van af wijken dan kan de Gemeente hier in principe weinig van zeggen.

Initiatief zoekt nemer

De eerste pitch was van Michiel van Bokhorst. Hij wil met auto's delen een nieuwe dimensie toevoegen aan het vervoer en hiermee de 'verspilling' van stilstaande auto's tegen gaan. Via de website van Michel kun je op elk moment van de dag beschikking hebben over een auto van privégebruikers zonder daarbij geconfronteerd te worden voor de hoge maandelijkse lasten. Dit kan via een strippenkaart. Ook kun je beschikking hebben over een eigen auto, maar dan voordeliger. Je sluit een abonnement af en krijgt een eigen auto. Deze mag je verhuren, zodat je nog goedkoper of zelfs helemaal gratis rijdt. Meer info op: http://www.drivemoby.nl/#hoe-werkt-het. Een mooi voorbeeld van delen dus!

Pitch 2 betrof 'Armamentarium' door Sjaak Stolker: een voormalig legermuseum waar nu tijdelijke evenementen kunnen worden gehouden.

Pitch 3 betrof 'Delfts blauw dag' door Anne Strobus met een verzameling van keramiek.

Pitch 4 betrof de 'Delftse uitdaging' door Anny Oving: een matchgroep voor maatschappelijke organisaties die verzorging beter kunnen faciliteren. Meer info op:  https://www.facebook.com/pages/De-Delftse-Uitdaging/413478705355001

De stadsbokaal werd uitgereikt voor het kleurrijk verlichten (d.m.v. spots) van de gevels in een straat Delft.

Het afsluitende woord was voor wethouder Milene Junius.

Conclusie/opmerkingen ondergetekende

De netwerkborrel is een uitstekend initiatief en begrijpelijkerwijs wordt nu alles vanuit het zakendoen benaderd. Met 'Delen = het nieuwe hebben' wordt er eigenlijk een rigoureuze andere koers gevaren. Feitelijk betekent op termijn deze ingeslagen weg van transitie (die niet meer te stoppen is) een aanzienlijke verandering van het ondernemerstijdperk zoals we dit tot nu toe gekend hebben. Het productie en verkoopproces zal door het delen een bijzondere wijziging ondergaan, dit mede met duurzaamheid als motivator. 

Verder heb ik de indruk dat de aanwezige ondernemers nog vooral in het oude denken zitten t.a.v. de noodzaak van het delen van netwerken en faciliteiten, m.a.w. 'What's in it for me?' Ik krijg het gevoel dat het besef nog bij veel mensen moet doorklinken dat er een verandering in denkpatronen plaats zal moeten vinden naar inderdaad 'Delen = het nieuwe hebben' waar de intrinsieke motivatie om elkaar verder te willen helpen de belangrijkste drijfveer is. Uiteraard is dit een gigantische stap voor velen dus geduld is in deze een schone zaak. Het accent is aan het verschuiven naar faciliteren, hier zullen de ondernemers zich op aan moeten zien te passen.

Maar je moet ergens beginnen, daarom is het initiatief van deze netwerkborrel bijzonder belangrijk. Dit heeft Alaa Abdulfatah en haar team heel goed begrepen: mijn complimenten voor het daadwerkelijk oppikken en inbrengen van deze vernieuwende sociaal-maatschappelijke stromingen en aanstormende 'kanteldragers'. Nu meteen doorpakken naar de volgende 'change-wave' zou ik zeggen!

Robert Schram

 

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten