Locatie : Theater de Veste - Delft
Datum : 03-03-2014 - Tijd: 18.00 - 21.30
Aanwezig :
Thema : Delen = Het Nieuwe Hebben
Motto : Vinden & Verbinden
Notulen : Robert Schram
DELEN = HET NIEUWE
HEBBEN
De
wereld wordt steeds kleiner en we hebben meer toegang tot kennis en informatie
dan ooit. Maar van bezit alleen worden we niet gelukkig. Door te delen kunnen
we elkaar versterken. Delen = Het Nieuwe
Hebben, ook in de Delftste Binnenstad.
Change
agent Kirsten van den Hul was de gastvrouw van de avond.
Veranderen?
The Change Agent is gastvrouw, schrijft, adviseert en inspireert op Het Kruispunt van Cultuur, Diversiteit, communicatie en Verandering. Naast lezingen, groepswerk faciliteren en debate hosting, biedt de change agent op maat gemaakte workshops en participatieve verandertrajecten voor individuen en organisaties op basis van haar eigen methode "5 Steps to Change".
The Change Agent is gastvrouw, schrijft, adviseert en inspireert op Het Kruispunt van Cultuur, Diversiteit, communicatie en Verandering. Naast lezingen, groepswerk faciliteren en debate hosting, biedt de change agent op maat gemaakte workshops en participatieve verandertrajecten voor individuen en organisaties op basis van haar eigen methode "5 Steps to Change".
Hoe werkt dit precies?
Stap 1: deelname
Een proces van verandering kan alleen succesvol zijn als alle belanghebbenden echt betrokken zijn bij het proces.
Een proces van verandering kan alleen succesvol zijn als alle belanghebbenden echt betrokken zijn bij het proces.
Stap 2: informatie
Verandering begint vaak met het leren van nieuwe dingen. Om iets in iets anders te veranderen, moet je weten wat er precies dat "iets anders" impliceert.
Verandering begint vaak met het leren van nieuwe dingen. Om iets in iets anders te veranderen, moet je weten wat er precies dat "iets anders" impliceert.
Stap 3: inspiratie
Verandering zonder inspiratie is als patat zonder zout. Duurzame verandering komt van binnenuit, en inspiratie is de sleutel tot zowel hoofd en hart te openen.
Verandering zonder inspiratie is als patat zonder zout. Duurzame verandering komt van binnenuit, en inspiratie is de sleutel tot zowel hoofd en hart te openen.
Stap 4: (co-)
creatie
Zodra de inspiratie veilig geland in zowel hart en hoofd, het is tijd om te gaan werken. Wat kunnen we doen met deze inspiratie en informatie? En wie kan ons helpen realiseren van deze ideeën en ambities?
Zodra de inspiratie veilig geland in zowel hart en hoofd, het is tijd om te gaan werken. Wat kunnen we doen met deze inspiratie en informatie? En wie kan ons helpen realiseren van deze ideeën en ambities?
Stap 5: transformatie
De uitvoering van de ideeën die het gevolg is van de vorige 4 stappen is wat ik noem transformatie.
De uitvoering van de ideeën die het gevolg is van de vorige 4 stappen is wat ik noem transformatie.
'Zonder verandering geen vlinders!' is het motto van Kirsten van den Hul. http://www.thechangeagent.nl/
Op zich een prima benadering dus. Kirsten geeft een
aantal voorbeelden waar we nu staan en naar toe gaan. 'We hebben nu een
piramidestructuur (het alziende controlerende oog aan de top, burgers onderaan) en
gaan naar een soort pannenkoek (platte) structuur waar de burgers meer
zelfstandig zaken gaan bepalen door te delen. 'Een van de huidige grotere
veranderingen is het gebruik van Social-media als netwerk.' stelt Kirsten. 'Het
gaat erom hoeveel mensen je kent, en dat mensen jou kennen.'
RS: Persoonlijk zie ik het gebruik van Social-media
ook wel als een changer maar belangrijker is dat vooral de wijze van communiceren hierdoor veel
toegankelijker geworden. Qua efficiëntie en met het uitgangspunt 'wie kent wie'
en 'ken zoveel mogelijk mensen' als de basis voor verandering heb ik nog wat
moeite. Ik voel er meer voor dat de juiste
mensen elkaar efficiënter kunnen
vinden. De netwerkborrel is hiervoor een prima begin, maar het zou wellicht in de nabije toekomst nog
iets verfijnder kunnen. Misschien een soort contact-filtering aan de voorkant. Aan de andere kant moeten mensen er ook een beetje
moeite voor blijven doen. Dit kan mede door Social-media maar dan een stuk
gerichter. Zo kun je via Facebook aan werkgroepen participeren waar
'gelijkgestemden' doelgerichte informatie met elkaar delen.
Theater de Veste
deelt iets met de TU-Delft
Dit jaar is cabaretière
Paulien Cornelisse uitgeroepen tot Cultural Professor aan de TU Delft. Er
worden verschillende bijeenkomsten georganiseerd en ook staat ze maar liefst
twee keer in Theater de Veste met haar show 'Maar ondertussen'. Haar collega
cabaretier, bij de TU Delft beter bekend als industrieel ontwerper dr.ir.
Jasper van Kuijk, staat eveneens op het programma.
Het plan 'vitaal en
gastvrij'
Delft heeft ambitie voor de binnenstad: vitaal,
economisch gezond, huiskamer voor ondernemers, bewoners en bezoekers. Er liggen kansen en mogelijkheden om de economische waarde
van de binnenstad te versterken. Kansen waarop een visie en strategie voor de
binnenstad moeten aansluiten.
Dit betreft:
Kenniseconomie | Delft
heeft als kennisstad met een Technische Universiteit een goede uitgangspositie.
Delft transformeert tot een echte kenniseconomie, getuige onder meer de
ontwikkeling van TIC Delft met een investeringspotentieel van meer dan een
miljard euro. Delft neemt duidelijk positie in als het technologisch
kenniscentrum van de Zuidvleugel. Goed binnenstadsbeleid is een noodzakelijke voorwaarde voor
de Delftse kenniseconomie. Binnensteden worden meer dan ooit gewaardeerd door
hoogopgeleiden, kenniswerkers, de creatieve sector, jonge kosmopolitische
mensen. En juist deze groep wil Delft meer binden en boeien als
arbeidspotentieel voor bedrijven. Een binnenstad die goed functioneert is
belangrijk voor het aantrekken van werkgelegenheid.
Spoorzone | De
ontwikkeling van de Spoorzone is een kans om de binnenstad functioneel en
ruimtelijk te laten groeien. Om de nieuwe Spoorzone aantrekkelijk te maken voor
nieuwe bewoners moet Delft een perfecte binnenstad aan kunnen bieden. Het
noordelijk deel van Spoorzone biedt een uitbreidingskans voor de binnenstad.
Meer info hoe ze dit willen bereiken vind je
op:
http://www.delft.nl/Inwoners/Wonen_en_leven/Wonen/Delftse_wijken/Binnenstad/Vitaal_en_gastvrij
Vervolgens vond er
een tafelgesprek plaats
Hieraan
namen o.a. deel:
Milene Junius Wethouder
Delft
Wytze Patijn Stadsbouwmeester
Kor
van Velzen Stadsschilder
d.m.v. muziek
Rob
van Pelt Penningmeester bij Ondernemersfonds Delft
Het
tafelgesprek ging vnl. over de taken die bij Gemeenten worden neergelegd nu het
rijk deze ivm bezuinigingen afstoot en hoe daar mee om te gaan. Milene Junius gaf aan 'Creatief' dus:
delen door verbinding en op deze manier faciliteren is een goede optie. Er is
een site 'zorg voor elkaar', hier worden reeds vraag en diensten gekoppeld. (zie
http://zorgvoorelkaar.com/delft). Rob van Pelt gaf aan dat vooral het delen van
informatie voor hem een struikelblok en lastig was, toch wel opmerkelijk in dit
informatietijdperk. Er kwam niet aan de orde waarom precies. Een aantal
ondernemers in Delft hebben ook een eigen fonds opgericht (vanuit eigen
bijdrage OZB) waarmee plannen worden uitgewerkt. Een soort samenwerkingsverband
tegen contributie waar alle betrokkenen de vruchten van plukken. Kor van Velzen
legde uit dat hij met zijn muziekband 'HUGO' de ambachtelijke sfeer en oude
glorie in Delft dmv 'kleuren' in muziek weer
terug wil brengen. Voor hem zijn de moderne bouwwerken (vooral uit de jaren '70)
een doorn in het oog. Wytze Patijn toonde nogmaals de kleurenwaaier van Delft welke bewoners
kunnen gebruiken om de originele Delftse kleuren toe te passen op gevels ed.
Hij stelde vast dat dit een richtlijn is: indien mensen hier van af wijken dan
kan de Gemeente hier in principe weinig van zeggen.
Initiatief zoekt
nemer
De
eerste pitch was van Michiel van Bokhorst. Hij wil met auto's delen een nieuwe
dimensie toevoegen aan het vervoer en hiermee de 'verspilling' van stilstaande
auto's tegen gaan. Via de website van Michel kun je op elk moment van de dag
beschikking hebben over een auto van privégebruikers zonder daarbij
geconfronteerd te worden voor de hoge maandelijkse lasten. Dit kan via een
strippenkaart. Ook kun je beschikking hebben over een eigen auto, maar dan
voordeliger. Je sluit een abonnement af en krijgt een eigen auto. Deze mag je
verhuren, zodat je nog goedkoper of zelfs helemaal gratis rijdt. Meer info op: http://www.drivemoby.nl/#hoe-werkt-het.
Een mooi voorbeeld van delen dus!
Pitch 2 betrof 'Armamentarium'
door Sjaak Stolker: een voormalig legermuseum waar nu tijdelijke evenementen
kunnen worden gehouden.
Pitch 3 betrof 'Delfts
blauw dag' door Anne Strobus met een verzameling van keramiek.
Pitch 4 betrof de 'Delftse
uitdaging' door Anny Oving: een matchgroep voor maatschappelijke organisaties
die verzorging beter kunnen faciliteren. Meer info op: https://www.facebook.com/pages/De-Delftse-Uitdaging/413478705355001
De
stadsbokaal werd uitgereikt voor het
kleurrijk verlichten (d.m.v. spots) van de gevels in een straat Delft.
Het
afsluitende woord was voor wethouder Milene Junius.
Conclusie/opmerkingen
ondergetekende
De
netwerkborrel is een uitstekend initiatief en begrijpelijkerwijs wordt nu alles
vanuit het zakendoen benaderd. Met 'Delen = het nieuwe hebben' wordt er eigenlijk
een rigoureuze andere koers gevaren. Feitelijk betekent op termijn deze
ingeslagen weg van transitie (die niet meer te stoppen is) een aanzienlijke
verandering van het ondernemerstijdperk zoals we dit tot nu toe gekend hebben.
Het productie en verkoopproces zal door het delen een bijzondere wijziging
ondergaan, dit mede met duurzaamheid als motivator.
Verder
heb ik de indruk dat de aanwezige ondernemers nog vooral in het oude denken
zitten t.a.v. de noodzaak van het delen van netwerken en faciliteiten, m.a.w.
'What's in it for me?' Ik krijg het gevoel dat het besef nog bij veel mensen
moet doorklinken dat er een verandering in denkpatronen plaats zal moeten
vinden naar inderdaad 'Delen = het nieuwe hebben' waar de intrinsieke motivatie
om elkaar verder te willen helpen de belangrijkste drijfveer is. Uiteraard is
dit een gigantische stap voor velen dus geduld is in deze een schone zaak. Het
accent is aan het verschuiven naar faciliteren, hier zullen de ondernemers zich
op aan moeten zien te passen.
Maar je moet ergens beginnen, daarom is het
initiatief van deze netwerkborrel bijzonder belangrijk. Dit
heeft Alaa Abdulfatah en haar team heel goed begrepen: mijn complimenten voor het
daadwerkelijk oppikken en inbrengen van deze vernieuwende sociaal-maatschappelijke
stromingen en aanstormende 'kanteldragers'. Nu meteen doorpakken naar de volgende 'change-wave' zou ik zeggen!
Robert
Schram
Geen opmerkingen:
Een reactie posten